ما نمی توانیم شخصیت های نگهبان مقدس را هالیوود کنیم


آفتاب نیوز :

مجتب فروردین تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره آثار دفاع مقدس در تلویزیون و اینکه چقدر در ارائه این گونه آثار و داستان های واقعی دوران دفاع مقدس در این سال ها موفق بوده ایم گفت.

ابتدا به توضیح این موضوع پرداخت که بیش از سه دهه از دفاع مقدس می گذرد و بسیاری از بینندگان آن دوران را ندیده اند، چگونه باید این گونه فیلم ها و سریال ها را با دهه 70 تا 80 مقایسه کرد تا با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟ وی خاطرنشان می کند: دوران هشت ساله دفاع مقدس تیره شدن فرهنگ برخاسته از انقلاب اسلامی است و آنچه در آن دوران اتفاق افتاد فرهنگ برخاسته از انقلاب اسلامی است. به نظر می رسد با توجه به بیش از سه دهه ای که از آن دوران می گذرد، به جای تماشای مثلاً فیلم های جنگی و تبلیغاتی دهه 60 و 70، واقعاً باید فرهنگ آن دوران را معرفی کرد. بنابراین به نظر من کار ما در دفاع مقدس بسیار دشوارتر خواهد بود. اگرچه ممکن است بر اساس تجهیزات نظامی باشد، اما آنچه در وهله اول است به نظر من بازنمایی فرهنگ زمانه است که متاسفانه در آثار دیده نمی شود.

ما نماینده ای از فرهنگ دوران دفاع در آثار خود نداریم

تهیه کننده «سورون» در ادامه تاکید می کند: در ارائه چنین آثاری همچنان نگاه حماسی به آن دوران وجود دارد و ما در آثار خود ارائه فرهنگ آن زمان را نداریم؛ به همین دلیل مخاطبان. کمتر ارتباط برقرار می کند مثلاً آثار «هور در آتش» و «23 نفر» و همین سریال «عاشورا» که هم اکنون از تلویزیون پخش می شود و بسیاری از فیلم ها و سریال های شاخص از این دست که همگی بخشی از فرهنگ مردم ایران هستند. دوران دفاع مقدس و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار می گیرد؛ اما اگر فرض کنیم با نگاهی به تعبیر امروز هالیوودی بخواهیم شخصیتی از دوران دفاع مقدس را روایت کنیم، قطعاً مخاطب آن را رد می کند، زیرا نسخه اصلی وجود دارد. در هالیوود

وی همچنین در پاسخ به این جمله که نکاتی که شما در سریال «سورون» به آن اشاره کرده اید، رعایت شده است؟ او می گوید: ما سعی کردیم اینطور باشیم اما چگونه موفق شدیم بیننده باید بگوید. ما با این نگرش عمل کردیم. اول اینکه شخصیت اصلی داستان ما که قهرمان هم بود، یک شخصیت مذهبی اهل سنت بود که برای اولین بار در تلویزیون ظاهر شد. علاوه بر آنچه در «سوران» متوجه شدیم، سعی کردیم فضا و محیط فرهنگی دوران انقلاب را توصیف کنیم. حالا ما چقدر موفق بودیم، مخاطب باید بگوید.

وی همچنین می گوید: همچنان تاکید دارم که فیلم های دفاع مقدس امروز تنها فرهنگ دوران دفاع مقدس ما باشد که برخاسته از انقلاب اسلامی است، متأسفانه بعد از جنگ آرام آرام از بین رفت و این وضعیت فعلی ماست. فرهنگ.

مجتب فرورودا در پایان درباره کار جدیدش برای تلویزیون خبر می دهد: بعد از «سورون» کار جدیدی ندارم اما در حال صحبت هستیم انشاالله در آینده اعلام می کنیم.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما