چه برای سلامتی


آفتاب نیوز :

زهرا افروی با اشاره به روز جهانی قلب در 29 سپتامبر گفت: بیماری های قلبی و عروقی سالانه باعث مرگ بیش از 20.5 میلیون نفر در جهان می شود، اما طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت 80 درصد از سکته های قلبی و مغزی قابل پیشگیری است. پیشگیری هستند.

وی افزود: عوامل خطر زیادی در ارتباط با بیماری قلبی و سکته وجود دارد. برخی از عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی را نمی توان تغییر داد، در حالی که برخی دیگر مانند فشار خون بالا را می توان از طریق مداخلات سبک زندگی و درمان اصلاح کرد.

عفراوی گفت: میلیون ها نفر در سراسر جهان برای کنترل عوامل خطری که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شوند مبارزه می کنند، در حالی که بسیاری از افراد در معرض خطر از این عوامل بی اطلاع هستند.

عوامل خطر رفتاری برای بیماری قلبی و سکته مغزی

وی تصریح کرد: مهم ترین عوامل خطر رفتاری برای بیماری های قلبی و سکته مغزی، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف مضر الکل است. این رفتارها می تواند منجر به افزایش فشار خون، دیابت، کلسترول بالا، اضافه وزن و چاقی شود که به نوبه خود هنگام ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته می شود.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت خجند، غذای اشتباه را عامل اصلی چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی ارزیابی کرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، 3 میلیارد نفر در دنیا به این بیماری مبتلا نیستند. دسترسی به غذای سالم، مغذی و کافی در 50 سال گذشته، افزایش دسترسی به غذاهای فرآوری شده، شهرنشینی سریع و تغییر سبک زندگی منجر به تغییرات ناسالم در الگوهای غذایی شده است.

غذای سالم برای سلامت قلب

وی افزود: رژیم غذایی سالم باید شامل انواع غذاهای فرآوری نشده و تازه باشد. در این صورت توصیه می شود حداقل پنج بار در روز از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، آجیل و غذاهای کم چرب فراوان استفاده کنید و از مصرف چربی های اشباع، شکر و نمک خودداری کنید. مردم حتما باید مراقب غذاهای فرآوری شده باشند زیرا این غذاها اغلب حاوی نمک زیادی هستند.

نقش فعالیت بدنی در کاهش بیماری های قلبی

وی بیان کرد: ورزش باید به بخشی عادی از زندگی انسان تبدیل شود. مثلاً باید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید یا چند ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید و کل مسیر را پیاده روی کنید.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت خجند گفت: فعالیت بدنی وسیله ای عالی برای کاهش استرس و کنترل وزن است که هر دو از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی هستند. تنها کاری که لازم است 30 دقیقه فعالیت بدنی پنج روز در هفته برای بهبود و حفظ سلامتی است.

وی تصریح کرد: بزرگسالان یعنی افراد 18 تا 65 سال و سالمندان یعنی افراد بالای 65 سال باید حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشند. در هفته. کودکان و نوجوانان باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید داشته باشند.

سیگار و الکل از عوامل خطر بیماری قلبی هستند

افروی افزود: سالانه 3 میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری قلبی ناشی از مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دخانیات جان خود را از دست می دهند. همه اشکال تنباکو مضر هستند و هیچ سطح امنی از قرار گرفتن در معرض تنباکو وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دخانیات دومین عامل خطر رفتاری مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی است. اگر سیگار را ترک کنید، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب طی یک سال به نصف کاهش می یابد و به مرور زمان به سطح طبیعی باز می گردد.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: دوری از محیط پر دود و قرار نگرفتن در معرض دود دست دوم خطر سکته قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از مصرف الکل باید پرهیز کرد زیرا سطح ایمن مصرف الکل وجود ندارد، در حالی که نوشیدن کمتر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. شواهد نشان می دهد که بهترین حالت برای سلامتی، عدم مصرف الکل است.

نیاز به کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون

افروی تصریح کرد: آزمایش منظم فشار خون، کلسترول و قند خون برای شناسایی و کنترل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مهم است.

وی گفت: فشار خون یکی از بزرگترین عوامل سکته قلبی و مغزی است. فشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ندارد، بنابراین مهم است که به طور منظم آن را چک کنید و در صورت لزوم اقداماتی برای کاهش آن انجام دهید که ممکن است شامل تغییرات رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و دارو باشد.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت خجند می گوید: کلسترول خون بالا سالانه باعث مرگ 4.4 میلیون نفر در جهان می شود. کلسترول بالا یکی از عوامل خطر اصلی قابل کنترل برای بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته است. 24 درصد از مرگ و میرهای مربوط به بیماری های قلبی عروقی به دلیل کلسترول LDL بالا است.

وی افزود: کلسترول خون را معمولاً می توان از طریق رژیم غذایی سالم و در صورت نیاز با مصرف داروی مناسب کنترل کرد.

افروی بیان کرد: افزایش قند خون یا قند خون نیز از مشکلات شایع افراد دیابتی است. قند خون بالا خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

نقش آلودگی هوا در بیماری های قلبی عروقی

وی افزود: آلودگی هوا بزرگترین تهدید بهداشت محیطی در جهان است. سالانه 7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و 25 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی عروقی است.

سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که از حمل‌ونقل پاک‌تر، خانه‌های با انرژی کارآمد، تولید انرژی، مقررات صنعتی، دسترسی به سوخت‌ها و فناوری‌های پاک و مدیریت بهتر زباله‌های شهری حمایت می‌کنند، می‌توانند به طور موثر منابع اصلی آلودگی هوا را کاهش دهند.

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما